Bądź widoczny, czyli oświetlenie rowerowe - lampki tylne
Dobre oświetlenie należy do podstawowego wyposażenia każdego roweru. Dba ono o tzw. bezpieczeństwo pasywne rowerzysty. Zwłaszcza wtedy, gdy dni są coraz krótsze i coraz częściej będziemy musieli jechać „po ciemku”. Ale jakie oświetlenie jest właściwe? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.
>> Bądź widoczny, czyli oświetlenie rowerowe cz.1 <<>> Bądź widoczny, czyli oświetlenie rowerowe cz.2 <<
Lampki rowerowe – tylne
Ponieważ lampki rowerowe tylne ze swojego założenia mają za zadanie informowanie o naszej pozycji, zatem nie muszą posiadać światła o dużym polu świecenia,
w przeciwieństwie do przednich wersji. Aktualnie prawie każda lampka tylna, oferuje kilka trybów świecenia. Według nas, podczas nocnej jazdy, najlepszym
sposobem na zaznaczenie obecności rowerzysty, jest użycie trybu migającego tylnego światła. Dlaczego tak uważamy? Ponieważ światła tylne nie są aż tak dużej
mocy (zwłaszcza w klasycznych i typowo pozycyjnych wersjach), kierowca samochodu może pomylić tylne światło ze światłem odblaskowym słupka przydrożnego,
natomiast w przypadku migającej tylnej lampki rowerowej, jest to na tyle wyraźny sygnał, że o pomyłce nie może być mowy.
Tak jak w przypadku lampek przednich, postanowiliśmy podzielić lampki rowerowe tylne ze względu na pełnione funkcje:
Tylne lampki rowerowe – klasyczne
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku lampek przednich, tak i w tym mamy do czynienia z zespołem diod o nie najwyższej mocy. Jednak jeżeli planujemy nocne wojaże po lasach, to ta wersja zazwyczaj będzie zbyt słaba. Natomiast wersja ta świetnie nadaje się do miasta i na jazdy po drogach słabo oświetlonych. Jeżeli chodzi o żywotność to jest ona w zupełności wystarczająca ponieważ tylne oświetlenie potrzebuje dużo mniej mocy niż w przypadku wersji lampek przednich.
Tylne lampki rowerowe – supermocne
Ich główną zaletą, jest przede wszystkim bardzo duża moc świecenia, która przekłada się na odległość z której jesteśmy widoczni – jest to zazwyczaj od ok 1km do 2km. Dzięki temu, nasza pozycja jest znacznie lepiej zaznaczona niż w przypadku tylnych lampek rowerowych typu klasycznego lub pozycyjnego. Niestety jak było w przypadku przednich supermocnych lampek, tak i w tym przypadku duża moc świecenia wywołuje duży pobór energii, dlatego supermocne lampki przednie, będą działać krócej.
Tylne lampki rowerowe – pozycyjne
Bardzo żywotne, lekkie i zazwyczaj małe lampki, które są idealnym uzupełnieniem standardowego oświetlenia. Ich plusem jest to, że możemy je zamontować np. na kasku, plecaku itp. Dodatkowo, przeważnie mieszczą się w kieszeni więc nie ma problemu z ich transportem.
Gdzie kupić najtaniej?
Allegro: Tylne lampki rowerowe
Skąpiec: Tylne lampki rowerowe
Ceneo: Tylne lampki rowerowe
AKL/KK