f

Bądź widoczny, czyli oświetlenie rowerowe

Dobre oświetlenie należy do podstawowego wyposażenia każdego roweru. Dba ono o tzw. bezpieczeństwo pasywne rowerzysty. Zwłaszcza wtedy, gdy dni są coraz krótsze i coraz częściej będziemy musieli jechać „po ciemku”. Ale jakie oświetlenie jest właściwe? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.


Co nam mowi prawo

Co nam mowi prawo Oświetlenie rowerowe należy do obowiązkowego wyposażenia, jeżeli zamierzasz poruszać się po drogach publicznych. Zgodnie z kodeksem drogowego i rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 01.04.1999 rower musi mieć światło barwy białej (lub żółtej selektywnej) z przodu a z tyłu światło odblaskowe oraz światło pozycyjne, oba barwy czerwonej. Tylne światło pozycyjne może być migające. Światła pozycyjne roweru muszą być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 metrów i muszą znajdować się co najmniej 35 cm powyżej poziomu jezdni ale nie wyżej niż 90 cm.

W skrócie nasz rower powinien posiadać minimum:

  • jedno światło przednie białe lub żółte migające lub świecące światłem ciągłym,
  • jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,
  • jedno światło tylne migające bądź świecące światłem ciągłym,

Co kraj to obyczaj

W niektórych krajach jest obowiązek posiadania oświetlenia zasilanego przez dynamo! A nie baterie lub akumulator. Może to uchronić przed rozładowaniem się baterii w czasie jazdy co w przypadku dynama jest niemożliwe.

W sprzedaży jest jednak wiele rodzajów rowerów takich, jak np.: rowery krosowe, trekkingowe czy kolarzówki, które nie mają w standardowym wyposażeniu oświetlenia. Należy się więc w nie koniecznie zaopatrzyć. Ale jakie oświetlenie kupić skoro w ofercie sklepów jest ich tak wiele? Tu zachęcam Was do szczegółowego zapoznania się przepisami dot. oświetlenia pojazdów, bo może się okazać, że te oferowane przez naszego lokalnego sprzedawcę, zupełnie nie spełniają wymogów kodeksu drogowego.

Należy wziąć pod uwagę również to, że inne oświetlenie nadaje się dla rowerów jeżdżących po drogach a inne np. po lesie. Reflektor dla jeżdżących po lesie może świecić mocniejszym światłem, ponieważ istnieje małe ryzyko oślepienia kierowcy z przeciwka.

Rowerowe odblaski

rowerowe odblaski Nasz rower musi być w nie wyposażony koniecznie. O ile czerwony tylny odblask jest niezbędny z punktu prawnego, o tyle wg nas, przedni odblask barwy białej, zwiększa nasze bezpieczeństwo na drodze. Kosztują niewiele, zazwyczaj parę złotych ale naprawdę warto je mieć. Warto pamiętać o tym, abyśmy byli widoczni również z boku, stąd często używane żółte odblaski montowane na szprychach naszego koła. Taką samą funkcję pełnią odblaskowe paski znajdujące się niekiedy na oponach. Niekiedy odblaski barwy żółtej są również montowane w pedałach naszego roweru – w ten sposób w łatwy sposób kierowcy z dosyć dużej odległości są w stanie stwierdzić, że jedzie przed nimi rowerzysta.

Gdzie kupić najtaniej?

Allegro: Lampki rowerowe
Skąpiec: Lampki rowerowe
Ceneo: Lampki rowerowe


>> Bądź widoczny, czyli oświetlenie rowerowe. cz.2 <<


Komentarze

comments powered by Disqus